Middelbare school reünie: Moet ik gaan? Of niet?

Middelbare school reünie: Moet ik gaan? Of niet?

Mijn middelbare schooltijd was geweldig. Ik had veel vrienden, kon redelijk goed leren en was gelukkig. Als extravert persoon die dol is op small talk, zeg ik direct volmondig ja tegen alle reünie-uitnodigingen. Maar ik besef steeds meer dat dit niet voor iedereen geldt. Regelmatig ontvangen we (vaak emotionele) berichten van mensen die niet uitkijken naar een reünie, vaak omdat ze geen fijne tijd hebben gehad op school. Ook in mijn directe omgeving hoor ik mensen die echt opzien tegen zo'n dag, vooral omdat ze zichzelf niet als "succesvol" beschouwen. Introverte mensen zien vaak op tegen de drukte en de vele gesprekken. Een zoektocht langs verschillende fora laat zien dat veel mensen worstelen met deze vraag: Moet ik gaan? Is het vanuit psychologisch perspectief verstandig voor iedereen? Waarom blijft dit zelfs tientallen jaren na de schooltijd nog steeds zo gevoelig? Ik ging op zoek naar antwoorden en hoop in dit blog hierop een antwoord te geven.

De Cruciale Ontwikkelingsfase

De middelbare schoolleeftijd valt samen met de adolescentie, een periode die wordt gekenmerkt door snelle fysieke, emotionele en sociale veranderingen. Erik Erikson, een invloedrijke psycholoog, beschrijft deze fase als de 'identiteits- versus rolverwarring'-fase in zijn theorie van psychosociale ontwikkeling. Jongeren zoeken naar hun eigen identiteit en experimenteren met verschillende rollen en gedragingen. De middelbare school biedt een platform voor deze zoektocht, waarbij vriendschappen, academische prestaties en buitenschoolse activiteiten allemaal bijdragen aan de vorming van een identiteit die je de rest van je leven met je meedraagt.

Sociale Netwerken en Ondersteuning

Volgens de sociale leertheorie van Albert Bandura leren jongeren gedrag door observatie en interactie met leeftijdsgenoten. Vriendschappen en sociale netwerken die tijdens de middelbare school worden gevormd, bieden cruciale emotionele ondersteuning en een gevoel van verbondenheid. Deze relaties kunnen dienen als een buffer tegen stress en bevorderen een gevoel van welzijn. Maar wat gebeurt er als deze netwerken ontbreken of negatief zijn? Voor sommigen was de middelbare school een moeilijke periode, gekenmerkt door pesten, sociale uitsluiting of academische druk. Onderzoek toont aan dat langdurige blootstelling aan pesten kan leiden tot ernstige psychologische gevolgen, zoals angst, depressie en een laag zelfbeeld. Voor deze mensen zijn sociale netwerken niet altijd de beschermende buffer die ze voor anderen kunnen zijn.

Het overwinnen van oud zeer

Toch kan het bijwonen van een reünie, zelfs voor degenen met negatieve herinneringen, therapeutisch zijn. Het kan een gelegenheid bieden om oude wonden te helen en nieuwe perspectieven te ontwikkelen. Volgens psycholoog Carl Rogers kan zelfreflectie en confrontatie met het verleden bijdragen aan zelfverwezenlijking en emotioneel herstel. Door terug te keren naar een omgeving die ooit pijnlijk was, kunnen individuen hun veerkracht en persoonlijke groei erkennen.

Voor Diegenen Die Zich Niet Succesvol Voelen

Voor sommige mensen kan de middelbare school ook een bron van onzekerheid zijn als ze het gevoel hebben dat ze niet succesvol zijn in vergelijking met hun leeftijdsgenoten. Sociale vergelijkingen, zoals beschreven door Leon Festinger, kunnen leiden tot gevoelens van inadequaatheid en minderwaardigheid. Het is belangrijk om te erkennen dat succes subjectief is en dat persoonlijke groei niet altijd zichtbaar is. Psycholoog Albert Ellis, bekend om zijn rationeel-emotieve gedragstherapie, benadrukt het belang van zelfacceptatie. Reünies kunnen een kans bieden om te oefenen met zelfacceptatie en waardering voor de eigen unieke reis. Door te focussen op persoonlijke prestaties en groei, in plaats van op sociale vergelijkingen, kunnen individuen een positiever zelfbeeld ontwikkelen.

Reflectie en Groeimogelijkheden

Reünies bieden een gelegenheid voor zelfreflectie, waar individuen kunnen nadenken over hun persoonlijke groei en de reis die ze hebben afgelegd sinds hun middelbare schooltijd. Psycholoog Carl Rogers, bekend om zijn cliëntgerichte therapie, benadrukt het belang van zelfreflectie en zelfverwezenlijking. Dit kan leiden tot een gevoel van trots en voldoening, wat bijdraagt aan hun algehele psychologische welzijn.

Introvert versus Extravert

Het karakter van een persoon speelt ook een grote rol in hoe iemand een reünie beleeft. Voor extraverte mensen, zoals ikzelf, is een reünie een kans om oude vrienden te zien, herinneringen op te halen en nieuwe gesprekken aan te gaan. Voor introverte mensen kan een reünie echter overweldigend zijn. Zij kunnen zich ongemakkelijk voelen in grote groepen en hebben vaak behoefte aan meer rustige en intieme interacties. Het is belangrijk om te erkennen dat beide persoonlijkheidstypen waardevolle bijdragen kunnen leveren aan een reünie, maar dat de behoeften en voorkeuren van introverte mensen vaak over het hoofd worden gezien. Vaak horen we van scholen dat "mensen toch alleen willen borrelen en bijkletsen". Niet zelden is de organisator vanuit de school extravert en dominant. Door veel keuze en kleinere activiteiten te organiseren, proberen wij ook voor introverte mensen een leuke en passende dag te organiseren.

Conclusie

De middelbare school is een kritieke periode waarin jongeren zich ontwikkelen op sociaal, emotioneel en cognitief gebied. Het bijwonen van een reünie kan niet alleen nostalgische gevoelens oproepen en oude vriendschappen vernieuwen, maar ook bijdragen aan zelfreflectie en psychologisch welzijn. Zelfs voor degenen met negatieve ervaringen of gevoelens van mislukking kan het bijwonen van een reünie een helende en verrijkende ervaring zijn. Ook voor introverte mensen kan een reünie erg leuk zijn, mits de organisatie rekening houdt met hun behoeften. Heb jij binnenkort een reünie? Altijd gaan! Welke achtergrond of behoefte je ook hebt, een reünie kan voor iedereen een positieve bijdrage leveren aan zijn of haar leven!

Heb jij ideeën om onze reünies toegankelijker, inclusiever of leuker te maken? Deel ze dan met ons via janjaap@dereuniecommissie.nl. We horen graag van je!